Korektor Graficzny
#1
Skorzystałem z prywatnej lekcji bo nie mogę zrozumieć pewnych podstaw w temacie EQ. Gubię się na samym początku w temacie jak się ma korektor graficzny względem długości utworu? Chcę zrozumieć co dokładnie pokazuje mi korektor ale skupiając się na dźwięku z danej ścieżki. Zacząłem od zastanawiania się dlaczego taką a nie inną długość ma Korektor Graficzny. Pewien nauczyciel zaznaczył kilkusekundowy fragment dźwięku w jednej ścieżce, włączył Equalizer i powiedział mi że w trakcie słuchania utworu na ścieżce, Korektor Graficzny pokazuje na bieżąco jak to wygląda na wykresie EQ. Gdy zapytałem się jak będę mógł kontynuować tę samą pracę przy dalszej długości mojego utworu, powiedział że mogę albo skopiować sobie ten fragment i wklejać go dalej na tej ścieżce, albo dla każdego nowego zaznaczonego fragmentu na ścieżce będę na nowo ustawiał Equalizer. Gdy przyszedłem do domu sprawdziłem to i zupełnie się to nie zgadza bo to co ustawiłem na korektorze, działało mi w całości dźwięku na ścieżce a nie w małym fragmencie. Nawet gdy zmieniłem instrument na ścieżce, to te same ustawienia korektora oddziaływały na wszystkie inne dźwięki na tej ścieżce, bez względu na długość dźwięku w ścieżce. Chciałem zrozumieć jak odnosi się obraz korektora do zaznaczonego dźwięku, a raczej do dźwięku a całej ścieżce, chociaż już sam nie wiem. Będę wdzięczny za bardzo proste wytłumaczenie. Wielkie dzięki.
Odpowiedz
#2
imo, w skrócie - tak.
Odpowiedz
#3
zakładam że pomyliłeś pojęcia i nie chodzi co o korektor graficzny, tylko o korektor parametryczny z analizatorem widma

korektor nijak się nie ma do żadnych długości. (ma się tylko trochę, ale to kwestie techniczne i dla ciebie to bez znaczenia) korektory na ogół po prostu będą podbijać albo obniżać dane częstotliwości o wartości które są stałe przez całe trwanie kawałka, chyba że zautomatyzujesz jego działanie. korektor to efekt jak każdy inny i nie jestem do końca pewny czego tutaj nie rozumiesz.
bingo bango bongo i don't wanna leave the congo
Odpowiedz
#4
Abym mógł jaśniej przedstawić temat zrobiłem zdjęcie i rysunek na którym zaznaczyłem o co mi chodzi. Podałem przykład wokalu w którym pojawiają się słowa Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjmy. Dla każdego wyrazu przykładowo zaznaczyłem strzałką gdzie mogę znaleźć ten moment. Pominąłem 3 ostatnie wyrazy,  jakie znajdują się na tej samej ścieżce, aby jeszcze lepiej przedstawić mój problem w zrozumieniu tematu.Omawiany obraz zamieściłem tutaj:
https://www.turboimagehost.com/p/51445792/roro.png.html
Na obrazie jest  iZotope Neutron, bo używać zamierzam iZotope Neutron Advanced Equalizer, gdyż domyślam się że powinienem pominąć Equalizer w Ozone 9 Advanced z racji że chodzi mi o mix a nie mastering.
Czuję że popełniam duże błędy w zrozumieniu działania korektora parametrycznego, dlatego chciałem zacząć jeszcze raz od samego początku. Pomijam teraz informacje jak ta że korektory parametryczne pozwalają na najbardziej dokładną kontrolę każdego z pasm, itp. bo mnie chodzi teraz o to co dokładnie przedstawia korektor w powiązaniu z dźwiękiem jaki mam na danej ścieżce. Jak odnosi się on do długości dźwięku nad jakim pracuję. Wielkie dzięki.
Odpowiedz
#5
nie, analizator widma tak nie działa. analizator działa w czasie rzeczywistym, pokazuje ci tylko profil częstotliwości które grają w tej chwili. masz od lewej niskie częstotliwości i do prawej wysokie. czyli możesz na przykład podbić bas czy coś takiego

odpal sobie najprostszy syntezator jaki masz w DAW, wybierz czystą sinusoidę i zagraj bardzo niskie tony i bardzo wysokie, obserwując jednocześnie co ci pokazuje EQ, wtedy zrozumiesz o co chodzi


korektor to korektor, nikt ci nie zabrania używać korektora stworzonego z myślą o masteringu do miksu i odwrotnie
bingo bango bongo i don't wanna leave the congo
Odpowiedz
#6
Nie zapomnij o korektorze pulsometrycznymm. Co prawda, żeby nie było przekłamań, musisz go ustawić na podstawce korkowej o fi= 25,6cm/kg i 16 kolcach z ebonitu - kolce standard stożkowy/obły, można kupić w każdym audiofilskim sklepie. Z podstawką miałem kłopot, bo przestali je, nie wiedząc czemu, produkować chyba koło 2016-2018, nie pamiętam dokładnie już tej daty, ale mam zapisane w telefonie, mogę Ci sprawdzić jakbyś chciał, koszt to nieduży, coś w okolicy ciśnieniowo-próżniowo pakowanej paczki 20 gramów trufli afrykańskiej. Tak, czy siak, po ustawieniu nanometrów do monitora zaobserwowałem dziwny wykres, nie tak jak pisze IMPACT - sinusojda, ale wykres bardziej (q)tangengs, czyli coś było nie tak z ustawieniem izometryki. Wtedy poszedłem do garażu sprawdzić przewody, bo może wtyczka była na odwrót włożona (wiesz pul do minusa), ale nie - było dobrze. Zadzwoniłem do energetyki, a to okazało się, że naprężenie prądu akurat W TYM momencie (praktycznie kilka nanosekund po uruchomieniu przeze mnie sprzętu, wiem, bo poprosiłem o dokładny wykres, czyli momencie testu audio pulsometru - na serio hahaha). Także warto to sprawdzić, zanim następnym razem będziesz myślał, że to z Tobą jest coś nie tak, albo że czegoś nie rozumiesz - nie to trzeba zadzwonić i się przekonać. Dzięki? Nie ma za co!
Odpowiedz
#7
Wielkie dzięki Impakt, bardzo mi pomogłeś Wink Z tego co wiem to rodzajów korektorów mamy 3, graficzny, parametryczny i paragraficzny który oferuje najwięcej możliwości i tylko on będzie mnie interesował. Potem są parametry. Frequency, Q, i Gain. I filtry, górnoprzepustowy, dolnoprzepustowy, półkowy dolny i górny, oraz parametryczny. W przypadku filtru przepustowego nawet jest to dla mnie zrozumiałe, bo widzę że zaczynając przesuwać punkt od prawej strony, filtr przepustowy dolny pozbywa wysokie częstotliwości natomiast filtr z lewej strony, górny, odcina najniższe częstotliwości. Nie rozumiem jednak gdy od środku zostaje zmieniany punkt i nie tylko podnosi się go lub obniża ale jeszcze po linii poziomej ten sam punkt przesuwa się w lewo lub w prawo. Profesjonalnie nazywa się to chyba filtr parametryczny który wybiera konkretną częstotliwość, przesuwając frequency, częstotliwość centralna. Nie wiem jak można wybrać jakąś częstotliwość od środka i co dokładnie dzieje się podczas procesu gdy przesuwam ten punkt zwłaszcza w lewo lub prawo, bo w górę i w dół jeszcze jakoś mogę sobie to wyobrazić, chociaż też nie do końca. A może gdy zacznę przesuwać punkt od środka w lewo, to nagle zrobi się więcej basu, no ale skoro wcześniej wyciąłem bas idąc od lewej to jaki to ma sens. Bardzo dziękuje za pomoc.
Odpowiedz
#8
paragraficznego to w ogóle nigdy na oczy nie widziałem, nie wiem nawet co to jest. w muzyce używa się głównie parametrycznych korektorów, bo możesz nimi zrobić wszystko. graficznych bardzo rzadko, myśle że tylko jakieś emulacje analogów albo coś takiego

na osi lewo-prawo wybierasz czestotliwość (w Hz), a na osi góra-dół gain (w dB).

żeby było jasne: z tych filtrów co wymieniłeś, wszystkie pomijając filtry przepustowe zaczną mieć jakikolwiek efekt dopiero po tym jak zmienisz im wartość z 0dB na osi góra-dół. jeśli band jest na samym środku w pionie (0dB) to nie ma znaczenia jak jest ustawiony na osi lewo-prawo. po prostu 'zaznaczyłeś' tym filtrem jakiś obszar częstotliwości, ale nic z nim jeszcze nie zrobiłeś.

w rzeczywistości nie ma czegoś takiego jak 'bas', basem po prostu umownie nazywamy zakres częstotliwości od zera do 100hz albo coś podobnego. dlatego obcinanie basu filtrem górnoprzepustowym a później na przykład podbicie częstotliwości trochę powyżej poprzedniego filtra może mieć ogromny sens, bo nie podbijasz 'basu' jako 'basu' tylko określone częstotliwości, i niektórych częstotliwości w tym co nazywamy 'basem' możesz chcieć więcej a innych mniej.
bingo bango bongo i don't wanna leave the congo
Odpowiedz
#9
Dzięki Impakt, pozwól że zanim coś napiszę to jeszcze upewnię się coś. Myślałem że ja mam doczynienia tylko z korektorem paragraficznym. Głównie skupiłem się na pewnym filmie na którym chłopak z dużą wiedzą udzielający również płatne kursy, wspomina o trzech rodzajach korektorów w tym również paragraficzny którego napis widnieje na ekranie i o nim również opowiada. Abyś Impakt nie tracił czasu, to proszę zerknij tylko na urywek filmu dokładnie po 1 minucie i 53 sekundach. 1:53. W tym miejscu filmu na ekranie widnieje wykres i omawia ten rodzaj korektora. Film na YouTube jest tutaj
https://www.youtube.com/watch?v=EaRn_PZM_Js&t=96s
Odpowiedz
#10
poszukałem i najwyraźniej ten cały 'korektor paragraficzny' to tylko chwyt marketingowy wavesa. jedyne miejsca gdzie znajdziesz taki termin to na stronach producentów wtyczek VST i tematy na forach w których ludzie pytają się co to w ogóle znaczy.

bez sensu, używaj 'korektor parametryczny', bo nikt nie będzie wiedział o co chodzi. poza tym każdy zakłada że jak mówisz po prostu 'korektor' to będziesz miał na myśli 'korektor parametryczny'. ide o piwo, że nikt na tym forum nie słyszał wcześniej tego terminu
bingo bango bongo i don't wanna leave the congo
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości